Mobilne lody – dlaczego lody rzemieślnicze to dobry pomysł na biznes?

Wózek gastronomiczny z lodami – wakacje na kółkach!

Zastanawiasz się, czy lody rzemieślnicze to dobry pomysł na biznes? Chcesz zainwestować w wózek gastronomiczny z lodami, ale ciągle się wahasz, czy przyniesie Ci to realny zysk?

Jeżeli interesujesz się nowinkami z branży gastronomicznej, z pewnością już słyszałeś, że lody rzemieślnicze biją rekordy popularności. To świetny pomysł na biznes, szczególnie w okresie letnim, gdy w atmosferze gorąca i upału, każdy chce się ochłodzić smacznymi lodami. Rower z lodami to rozwiązanie idealne, ponieważ nie musimy od razu inwestować w lokal gastronomiczny dużych pieniędzy. Nad zaletami mobilnych punktów gastronomicznych rozpisywaliśmy się już we wcześniejszych artykułach. Dzisiejszy wpis poświęcimy na kolejną bardzo ważną kwestię – czy można zarobić na mobilnych lodach?

Tym razem omówimy kwestię mobilnej gastronomii w lekko promocyjnym tonie, ale oczywiście z zachowaniem chłodnej i merytorycznej analizy. Będziemy bazować na realnych stawkach rynkowych oraz informacjach z branży gastronomicznej.

Rower z lodami – analiza zysków na chłodno

Zgodnie z informacjami, które zawarliśmy w artykule na temat najmu powierzchni, właściciel mobilnego punktu gastronomicznego nie może ustawić się ani z foodtruckiem, ani z rowerem gastronomicznym w zupełnie dowolnym miejscu. Z zależności do kogo należy dane miejsce (czy to osoba prywatna, czy miasto), musimy uiścić odpowiednią, ustaloną wcześniej opłatę.

Tym razem skupimy się na liczbach, aby pokazać, jak kwestie finansowe prezentują się w praktyce. Spróbujemy obliczyć zysk przeciętnego właściciela wózka gastronomicznego z lodami. W naszej analizie będziemy się opierać na średnich warszawskich stawkach przy sprzedaży lodów w latach 2016/2017. Cena za lody w warszawie waha się od 4 do 5 zł za porcję ok. 70g.

Miesięczne stałe koszty:
• opłata za wynajem powierzchni – 1200 zł brutto
• opłata za magazyn lodów (postawienie zamrażarki w lokalu mającym odbiór sanepidu) – ok. 700 zł brutto
• łyżeczki, serwetki – ok. 100 zł brutto
• rata leasingowa – ok. 860 zł brutto
• ZUS stawka preferencyjna – 490 zł

Koszty produktów:
• lody – ok. 25zł brutto za kilogram – wysokiej jakości lody naturalne
• wafle – ok. 250zł brutto za 1000 szt. – atrakcyjne wafle wielokolorowe
• kubeczki – ok. 500zł brutto za 1000 szt. – pamiętaj, że nie każdy lubi lody w waflu!

Jak możemy łatwo policzyć, koszt 1 porcji to 1,75 zł za lody i 0,25 zł za wafel. Przy kubeczku cena rośnie do 2,25 zł za porcję. Przy dwóch porcjach koszt wafla bądź kubeczka jest jeden.

Podsumowując: Sprzedając lody z naszego wózka gastronomicznego po 5zł za sztukę w waflu otrzymujemy 3 zł zysku, natomiast przy dwóch porcjach zysk wynosi już nawet 6,25 zł. Zatem ile porcji należy sprzedać aby pokryć koszty stałe?

3350zł / 3zł = 1116 porcji w miesiącu!

Z każdego kilograma mamy 14 porcji lodów. Kuweta okrągła 250x200mm mieści około 4,5kg, co daje 63 porcje na kuwetę. Konserwator do lodów mieści nawet 8 sztuk takich kuwet – jest w stanie sprzedać ponad 500 porcji.

Jak te wszystkie wyliczenia przekładają się na rzeczywistość? Otóż w słoneczne, weekendowe dni w dobrej lokalizacji lody z roweru sprzedawały się bardzo dobrze. „Rozeszły się” w tym czasie nawet 24 kuwety, czyli 3 pełne wkłady. Dokładnie tak! Jednego dnia sprzedaje się nawet 1500 porcji, z których zysk to 3 zł za porcję. W jeden dzień jesteśmy w stanie spłacić nasze miesięczne zobowiązania i zostaje nam jeszcze 1152 zł! A to tylko jeden dzień z całego miesiąca!

Rower i lody to lato pełne zysków!

Teraz masz już rozpisane czarno na białym, jak bardzo biznes z mobilnymi lodami się opłaca! Właśnie dlatego wózki i rowery gastronomiczne jako lodziarnie, pojawiają się jak grzyby po deszczu i mają się bardzo przyzwoicie na gastronomicznym rynku.

Zatem co daje nam, jako przedsiębiorcom, którzy chcą zarobić, rower z lodami? Z pewnością jest to duży zysk w okresie letnim, stosunkowo niski próg wejścia w inwestycję oraz elastyczność i mobilność, jakiej nie zapewni nam stacjonarny lokal. Co więcej, wizualnie spersonalizowany wózek gastronomiczny z profesjonalnymi konserwatorami na lody, wyróżnia się na tle innych, tradycyjnych lodziarni. Zachęcający wygląd w połączeniu z dobrą jakością produktu sprawia, że ludzie chętniej raczą się naszymi słodkościami. Zazwyczaj jest to dla klienta nie lada atrakcja i urozmaicenie kupować lody z roweru, a to w bardzo namacalny sposób odbija się w ilości sprzedanych porcji.

Mobilne lody – jakość zawsze w cenie

Oczywiście, prowadzenie mobilnego biznesu gastronomicznego to nie tylko sielanka i kolejki klientów przy naszym rowerze z lodami. Żeby przyciągnąć ludzi, nie wystarczy też wyłącznie dobra reklama i wizualna strona biznesu. Te wszystkie zabiegi to „wędka”, którą zarzucamy na potencjalnych amatorów naszego produktu. Jednak przede wszystkim liczy się jego jakość!

Lody rzemieślnicze zyskują coraz większą popularność właśnie ze względu na to, że są wyrabiane tradycyjnie i ich zakup to gwarancja dobrego wyboru. Klienci mają dosyć sztucznych słodyczy, wypełnionych ulepszaczami, chemikaliami i toną niezdrowego cukru. Wybierają lody, które zostały sporządzone według tradycyjnych metod, a których sprzedawcy stawiają na jakość, nie na ilość. W dobie masowej produkcji, gastronomia obwoźna z lodami własnej roboty jest nie tylko oryginalny, ale także bardzo pożądany przez tych, którzy zwracają uwagę na składniki lodów i sposób ich przygotowywania. Dobry konserwator na lody to także gwarancja profesjonalnego przechowywania naszego produktu i pewność, że nie straci on nic ze swojego smaku i świeżości. Porządny sprzęt i składniki to aspekty, o które powinniśmy zadbać w pierwszej kolejności.

Czy te inwestycje sprawią, że nasz zysk wcale nie będzie taki spektakularny? Wprost przeciwnie! Dobra jakość zawsze jest w cenie! Aby móc ją oferować potrzebujemy dobrego sprzętu i reklamy. Powołując się na wcześniejsze wyliczenia, według których jako właściciele wózka gastronomicznego z lodami, w ciągu jednego dnia jesteśmy w stanie spłacić nasze miesięczne zobowiązania i zyskać jeszcze 1152 zł – mobilny biznes z lodami się opłaca!