Mobilna i stacjonarna gastronomia – wady i zalety, które musisz znać

Zastanawiając się nad biznesem w gastronomii zazwyczaj do głowy przychodzą nam myśli związane ze specjalizacją biznesu i jego lokalizacją. Nie należy jednak zapominać, że równie ważnym elementem jest forma jego prowadzenia. Często to właśnie ona jest głównym czynnikiem decydującym o sukcesie naszej inicjatywy. Bardzo rozsądnym krokiem jest zatem racjonalne myślenie, określenie swoich oczekiwań i możliwości.

W poniższym wpisie, postaramy się przedstawić wady i zalety najpopularniejszych form gastronomii – stacjonarnych i mobilnych oraz zastanowimy się, czy bardziej opłaca się kupić, czy wynająć sprzęt taki jak wózek i rower gastronomiczny.

Tradycyjna restauracja vs mobilny wózek gastronomiczny

Na początek przyjrzyjmy się od lokalom stacjonarnym. Zazwyczaj, myśląc o restauracji i biznesie gastronomicznym, ta forma lokalu przychodzi nam do głowy jako pierwsza. Jest to opcja najbardziej prestiżowa, ale również wymagająca największego wkładu finansowego. Wybierając lokal stacjonarny musimy bardzo dokładnie wybadać otoczenie. Naszej inwestycji nie będziemy w stanie w łatwy sposób przenieść, dlatego ten etap jest kluczowy. Niestety często nawet najlepsze rozeznania zawodzą. Znane są historie, w których wynajmujący rozwiązał umowę najmu i przejął biznes najemcy. Przedsiębiorca zajmujący się gastronomią musi być zatem stale czujny! Istnieją także inne stacjonarne formy gastronomii, np. kontenery gastronomiczne, których największą zaletą jest ich pojemność. Dostępne miejsce pozwala na optymalny rozstaw sprzętu, natomiast przemieszczanie jest utrudnione, poprzez przymus użycia samochodu z dźwigiem. Również koszt wynajęcia powierzchni jest wyższy.

Powinniśmy także pamiętać, że typ lokalu, który bierzemy pod uwagę oraz jego specjalizacja są w bardzo dużym stopniu determinowane przez budżet!

Jeśli nie czytaliście poprzedniego wpisu na temat wyboru specjalizacji lokalu, gorąco zachęcamy do zapoznania się z tematem. W części pierwszej rozważamy m. in. jaki profil swojej działalności wybrać i od czego jest on uzależniony. Są to pierwsze decyzje, którą należy podjąć na drodze do sukcesu w biznesie gastronomicznym. Nasza dalsza analiza rynku i jego potrzeb będzie w dużej mierze bazowała na informacjach zawartych w poprzednim artykule.

W tej części przytoczymy zalety punktów mobilnej gastronomii oraz rozważymy, czy warto kupić , czy wynająć wózek/ rower gastronomiczny.

Część 2. Inwestycja w wózek gastronomiczny? Co oferuje nam producent?

W ostatnim czasie ogromną popularnością cieszą się mobilne punkty gastronomiczne, takie jak rowerki gastronomiczne czy wózki do kawy. Ich główną wspólną cechą jest, poza łatwiejszą zmianą lokalizacji, dość niski próg wejścia w inwestycję. Prowadząc mobilny punkt gastronomiczny, jesteśmy w stanie lepiej się zabezpieczyć, a w przypadku „klęski urodzaju”, po prostu zmienić miejsce sprzedaży. Oczywiście, duże znaczenie ma też wymieniana przez nas wcześniej specjalizacja punktu, która determinuje koszt zakupu danych urządzeń.

Jeśli jednak jesteśmy pewni, co chcemy oferować klientom, pozostaje nam wybór odpowiednich sprzętów i zastanowienie się nad sposobem, w jaki chcemy wejść w ich posiadanie. W grę wchodzi bowiem nie tylko kupno od producenta, ale także wynajem.

Mobilna gastronomia – rozwiązanie o niskim progu wejścia

Wynajem wózka gastronomicznego jest odpowiednim rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy nie chcą wiązać się z jedną lokalizacją i tym samym sprzętem na długo. Wynajem umożliwia posiadanie sprzętu na określony czas. Wiadomym jest, że mobilny biznes kwitnie przede wszystkim w sezonie letnim i to na ten okres najpewniej warto wynająć ruchomy punkt gastronomiczny. Próg wejścia naturalnie ulega wtedy obniżeniu. Jest to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy nie chcą od razu inwestować dużych kwot w kupno.

Warto jednak zwrócić się bezpośrednio do producenta, ponieważ może okazać się, że ma dla nas bardzo atrakcyjną ofertę sprzedaży wózka lub roweru. W wielu przypadkach kupno staje się bardziej opłacalne niż wynajem. Wówczas stajemy się niezależni, mamy swój własny sprzęt, który może przynosić zyski na okrągło! Czy da się zatem wskazać najlepsze rozwiązanie? O ile kwestia kupna i wynajmu zależy od preferencji przedsiębiorcy, o tyle pewne jest, że warto inwestować i zakładać swój własny mobilny punkt gastronomiczny!

Wózek gastronomiczny – zalety gastronomii na kółkach

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na wynajem czy kupno od producenta, dobrze wiedzieć w co inwestujesz swoje pieniądze. Ruchome punkty gastronomiczne zdobywają coraz więcej entuzjastów, zarówno wśród przedsiębiorców, jak i klientów. Dla tych pierwszych, przede wszystkim liczy się wygoda i ergonomia wózka lub roweru – powinien służyć wszędzie i przed długi czas.

Rower kawowy pozwala na bardzo wysoką specjalizację. Powierzchnia którą zajmuje jest niewielka. Zdarza się, że pojemność nie pozwala na magazynowanie dużej ilości zapasów, jednak atrakcyjność tej formy sprzedaży rekompensuje w większości jej wady. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na dostępność potencjalnych miejsc sprzedażowych. Rowerem i wózkiem gastronomicznym będziemy mogli wjechać praktycznie wszędzie, nawet do galerii handlowych. Dla foodtrucka, czy przyczepy takie lokalizacje będą zamknięte. Jest to duża przewaga biorąc pod uwagę sezonowość pewnych rodzajów produktów.

Zawsze warto zatem przeprowadzać dokładną analizę i postarać się przewidzieć przyszłość na tyle na ile jest to możliwe. Musimy wiedzieć w jakich miejscach chcemy sprzedawać nasz produkt i jak najlepiej się tam dostać!

Na koniec, warto zapamiętać przede wszystkim następujące kwestie:

• nie bierz pod uwagę tylko lokali stacjonarnych i uwierz w mobilne punkty gastronomiczne takie jak wózek i rower gastronomiczny! Ten rodzaj działalności staje się coraz bardziej popularny na rynku i z roku na rok może przynosić coraz większe korzyści
• rozważaj zarówno wynajem, jak i kupno sprzętów
• przeanalizuj ofertę, jaką producent rowerów i wózków ma do zaproponowania, może okazać się bardzo konkurencyjna
• nie obawiaj się wysokich progów wejścia – w mobilnym biznesie gastronomicznym, nie są one tak wygórowane!

(photo by Matthieu Joannon)
Update cookies preferences